maanantai 10. maaliskuuta 2014

Taisteluni sykemittarin kanssa ja hyvää asiakaspalvelua

Minulla on noin 10 vuotta vanha Polar S610i sykemittari, jota olen tähän asti käyttänyt ilolla. Aikanaan tuon mittarin hienous oli se että siltä sai harjoitusten syketiedot siirrettyä infrapuna yhteyden kautta tietokoneelle tarkempaa analysointia varten. Mittarin mukana tullut infrapunalukija käyttää RS-232 DE-9 liitintä.

Nyt kun olen aloittanut liikunnan aktiivisemmin haluan taas saada harjoitukseni taas sykemittarilta tietokoneelle. Ikävä kyllä vanha pöytäkoneeni, johon minulla on Polarin infrapunalukulaite, on parhaat päivänsä nähnyt, joten minulla on aktiivinen tarve saada harjoitukset uudelle tietokoneelleni, jossa ei enää sarjaporttia (DE-9) ole. Tilasin Jyväskylän forumin Top-Sportin kautta Polarilta uuden infrapunalukijan. Ikävä kyllä Polar lähetti minulle nimenomaan DE-9 liittimellä varustetun lukijan, eikä USB lukijaa. Asiaa selvitellessä Polarin asiakaspalvelu vakuutti että heillä ei enää ole S610i yhteensopivaa infrapunalukijaa USB liittimellä. Tosin, Polarin oma nettikauppa väittää muuta. Nettikaupasta siis sopiva lisälaite löytyy.

Minulle hyödyttömän lukijan palautus onnistui Top-Sportilla ongelmitta, siitä pisteet heille. Sain rahat takaisin. Laitoin tästä ilahtuneena positiivista asiakaspalautetta Top-Sportille torstaina 27.2, jossa kerroin tilanteen kiemurat. Perjantai aamulla 28.2. minulla oli sähköpostissani vastaus Top-Sportin myymäläpäälliköltä, jossa pahoiteltiin asiaa. Ennen puolta päivää sain uuden sähköpostin myymäläpäälliköltä jossa hän sanoi seuraavaa: "laitoin aamulla viestiä Polarille sinun antamastasi palautteesta ja he lupasivat hyvittää sinua ja lähettää tuotteen ilmaiseksi. Soittelen sinulle kun se on saapunut meille !"

Olin kuin puulla päähän lyöty. Mitä ihmettä. Tätä en uskonut tapahtuvan. Näemmä myymäläpäällikkö otti tosiaan asian omakseen. Sain myös Polarilta asiakaspalautteeseeni vastauksen, josta kävi ilmi että virheen syynä oli ollut tietokatkos Polarille soittaneen myyjän ja asiakaspalvelun välillä. Tuosta S610:sta on kaksi versiota, vanhempi S610 ja minulla oleva S610i. Vanhempaan S610:n ei saa USB liittimellä varustettua lukijaa, kun taas tuoreempaan S610i mittariin saa. Polar tarjoutui lähettämään minulle tuon linkittämäni IrDA lukijan testattavaksi että toimiiko se mittarini kanssa. Tässä vaiheessa minulle kuitenkin oli jo tullut kyseinen lukija Top-Sportista joten sitä en enää tarvinnut.

Pakko sanoa että Top-Sport ansaitsi tässä asiassa täydet pisteet ainakin minun silmissäni. Kiitos Top-Sport, kiitos Polar. Nyt minulla on taas käyttökelpoinen mittari.